Selamat Datang..

Selamat Datang Ke Blog Bekas Pelajar Ting.Enam SMK Kuala Besut (Batch Pertama 1990/91). Kami Mengalu-alukan Sebarang Cadangan Daripada Anda

PENGUMUMAN TERKINI

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 1439H
Maaf Zahir & Batin
Eratkah Silaturrahim

PENAFIAN

PERINGATAN: Pengendali dan ExF6SMKKB90/91 tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Friday, January 27, 2017

Bukan Sebab Air Empangan

HULU BESUT - Kawasan Pembangunan Pertanian Bersepadu Terengganu Utara (IADA Ketara) memaklumkan kejadian banjir luar biasa yang berlaku di beberapa kawasan di daerah ini bukan disebabkan tindakan melepaskan air daripada Empangan Paya Peda.Pengarahnya, Zulkifli Harun berkata, pihaknya tidak melepaskan air ke sungai utama ketika hujan lebat, yang bermula petang Jumaat dan berlarutan hingga Sabtu lalu.
Menurutnya, taburan hujan terlalu tinggi di enam lokasi seperti Jabi dan Kampung Raja merupakan penyumbang utama kejadian banjir, yang disifatkan agak besar kali ini.

“Hujan paling lebat dalam tempoh banjir itu direkodkan di Sekolah Kebangsaan Jabi iaitu 430 milimeter sehari, Tok Dor (401mm) dan Jertih (300mm), berbanding di Hulu Besut iaitu Kampung La (147mm) dan Keruak (85mm).Sebab itulah Hulu Besut tidak banjir, sebaliknya kawasan tengah dan hilir seperti Jabi, Kota Putera, Jertih serta Kuala Besut yang banjir,” katanya mengulas dakwaan sesetengah pihak yang mengaitkan pelepasan air di empangan berkenaan sebagai punca banjir besar kali ini.Zulkifli berkata, empangan berkenaan dibina untuk membekalkan air ke kawasan jelapang padi dan mengawal aliran air yang banyak akibat hujan lebat berterusan.
Kata Zulkifli, pihaknya ada melepaskan air daripada empangan bermula 5 Januari lalu, sebaik cuaca cerah selepas banjir gelombang pertama pada 3 dan 4 Januari.

“Kita ambil masa dua minggu untuk melepaskan air ke Sungai Besut daripada paras 54.7 meter sehingga ke paras normal 52 meter, iaitu sehingga pintu limpah empangan ditutup semula pada jam 4 petang Jumaat lalu apabila banjir kedua berlaku," katanya.

Tambahnya, susulan hujan lebat melanda daerah ini, pihaknya tidak melepaskan air lagi, sebaliknya menakung air hujan.Katanya lagi, air empangan hanya dilepaskan apabila cuaca baik bertujuan mengurangkan paras takungan air bagi memastikan empangan berkenaan sentiasa dapat menakung air baharu apabila berlaku hujan, sekali gus mengurangkan taburan air hujan masuk ke sungai.

“Ketika kita tutup pintu empangan Jumaat lepas, paras air ketika itu 52.9 meter dan paras air meningkat kembali sebanyak 1.1 meter menjadikan paras air pada keesokannya 54 meter.Peningkatan paras air 1.1 meter itu bersamaan 200 juta meter padu air tambahan yang ditakung di dalam empangan,” katanya.

Zulkifli berkata, dakwaan pihaknya melepaskan air barangkali kerana ada pihak melihat air keluar melalui bahagian bawah pintu empangan dan masuk ke Sungai Angga.
"Sebenarnya air itu kita panggil air keselamatan kerana mana-mana empangan sekalipun akan berbuat demikian kerana air keluar membabitkan kuantiti yang sedikit,” katanya.

(Nota: Dipetik daripada http://www.sinarharian.com.my/edisi/terengganu/bukan-sebab-air-empangan-1.617833)


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Daun Keladi